Segmenteringsanalyse

For best mulig resultater er det viktig å tilpasse strategien til ulike kundegrupper. Vår segmenteringsanalyse kan hjelpe din virksomhet med dette!

Ved å foreta en segmenterings- og personasanalyse vil det foretas en analyse av et marked eller kundegrunnlag basert på definerte segmenteringskriterier som har til hensikt å identifisere unike markeds- eller kundesegmenter. Analysen har til hensikt å identifisere tydelige segmenter av kunder eller forbrukere som har et felles sett av egenskaper og preferanser. Disse segmentene presenteres som tydelige personas som beskrives med et begrepsapparat som er relevant for bedriften og i markedsarbeidet. Ofte blir disse personas også illustrert visuelt og gitt navn som gir virksomheten en lettforståelig måte å tilnærme seg differensiert markedsarbeid.

Hvorfor foreta en segmenteringsundersøkelse/ personas?

En segmenterings- og personasundersøkelse vil gi bedriften et nyansert, faktabasert og likevel lettfattelig bilde på sitt kundegrunnlag; innen hvilke områder de ulike kundesegmentene er forskjellige, hva de motiveres av (Drivere) og hva de ønsker å unngå (Barrierer). Dette er et nyttig verktøy i arbeid med å utvikle (differensiert) markedskommunikasjon, drive forretningsutvikling og innovere nye produkter og tjenester, og sikre markedsretting av aktiviteter.

Vi skreddersyr undersøkelsen for dere 

For å sikre best mulig resultat starter vi i alle tilfeller med en innledende samtale for å definere din virksomhets kartleggingsbehov. Deretter utarbeider vi en fremdriftsplan, avtaler gjennomføring, rapportering og hvordan resultatene skal prosesseres og benyttes i organisasjonen basert på et forhåndsbestemt budsjett og mål.

 Fremm rådgiving har lang erfaring med å utvikle og gjennomføre alt fra større undersøkelser for store organisasjoner, til enklere analyser for små og mellomstore virksomheter. Vi har alltid fokus på hvordan resultatene skal benyttes og oversettes til aktivitet som skaper forbedring. Dette gir deg trygghet i forhold til riktig tolkning av resultater og rådgivning basert på analysen

Vil du vite mer?