Organisasjonsutvikling
Et annet ord for organisasjonsutvikling er kulturutvikling. I sin enkleste form har kultur to bestanddeler; det vi ser og opplever av adferd og andre uttrykk, og det vi ikke ser, men som har stor betydning for hvordan og hva vi gjør. Det vi stort sett jobber med handler om å vurdere om kulturen er hensiktsmessig sett opp mot de målene organisasjonen har satt seg, og eventuelt hvordan det er mulig å prestere enda bedre. Vi opplever nesten alltid at alle medarbeidere og ledere har gode intensjoner og ønsker det beste, men ofte er det slik at det ikke er tilstrekkelig enighet om hva som faktisk er det beste. Da mister organisasjonen både fart og retning, og prestasjonspotensialet hentes ikke ut.
Vi har stor respekt for kundenes kjennskap til både fag, egen organisasjon og marked. Det er imidlertid ett område vi alltid er bedre enn våre oppdragsgivere på: Å se organisasjonen utenfra!
Innenfor området organisasjonsutvikling og kultur, fokuserer Fremm rådgiving på følgende områder:
Vår tilnærming til prosessledelse er å hjelpe virksomheter med å oppnå det man ønsker i en utviklingsprosess. Det kan handle om å sørge for at de riktige spørsmålene diskuteres i riktig rekkefølge, gjøre folk i stand til å snakke godt sammen i fastlåste situasjoner, eller legge opp en prosess hvor resultatet som skapes i folks hode, er minst like viktig som de resultatene som produseres og oppsummeres i en rapport. Dette kan være i form av refleksjoner, holdninger og endringslyst.
Gode team er som en Rolls Royce – håndlaget, uovertruffen ytelse og dyr i drift. Godt teamarbeid sørger for framdrift, måloppnåelse, arbeidsglede og personlig utvikling. Dårlig teamarbeid er i verste fall farlig og kan ramme både liv og helse. I beste fall er det bare kostbart. Hvorvidt et team lykkes eller ikke, handler i stor grad om den adferden vi utøver overfor hverandre, hvordan denne oppfattes av resten av teamet, og i hvilken grad vi evner å sette ord på dette overfor hverandre.
Det å få mennesker til å samhandle godt, handler om å identifisere hvilken adferd som bidrar til å innfri teamets mål. I Fremm bruker vi blant annet teamutviklingsverktøyet SPGR (www.spgr.no) i tillegg til å jobbe godt med samhandling.
Verdier kan være et kraftfullt virkemiddel i en organisasjon hvis de brukes rett. Verdier skal hjelpe oss til å ta gode beslutninger i hverdagen, der reglene ikke lenger strekker til. De skal også utfordre oss, og sørge for at vi utvikler oss og kulturen vår. I tillegg skal verdiene understøtte våre mål og hjelpe oss å bygge den kulturen som skaper resultater og gode prestasjoner.
I hovedsak jobber Fremm med verdier på to måter: Vi utvikler dem, og levendegjør dem. I arbeidet med å finne rett verdigrunnlag, bruker vi vår egenutviklede metode som handler om det å identifisere det som har brakt oss dit vi har kommet i dag. Dette kombinerer vi med det vi må strekke oss mot for å møte framtidige krav og sørge for utvikling. Vi jobber involverende med hele organisasjonen, enten i utviklingen eller i implementering.
Service på en restaurant eller i en butikk-kjede kan være noe helt annet enn service i en kommune. Det finnes imidlertid noen fellestrekk; det handler blant annet om å skape positive opplevelser slik at vi bygger godt omdømme, oppnår forretningsmessige og strategiske mål og får det hyggeligere på jobb med kolleger og kunder.
Fremm rådgiving har et velprøvd serviceutviklingskonsept der vi tar utgangspunkt i strategiske og forretningsmessige mål, og utvikler servicestandarder som bidrar til å innfri disse. Videre jobber vi med lederforankring og lederinvolvering i utvikling av formålstjenlige servicestandarder. Deretter bidrar vi med nødvendig opplæring og utvikling av de som skal innfri i førsteledd. Resultatene av vårt arbeid vises både i kunde- og medarbeiderundersøkelser.
Innen salg er vårt spesialfelt rådgivende salg. Vi gjennomfører prosesser som forsterker god praksis, utvikler og endrer manglende eller dårlig praksis, og som samler teamet/organisasjonen om en felles kultur knyttet til salg.
Noen ganger opplever ledere at det er i ferd med å utvikle seg en kultur som ikke er hensiktsmessig. Andre ganger avdekker undersøkelser at noe ikke er bra. Det kan være vanskelig å tolke menneskelig adferd ut fra tall i en tabell, eller som delaktig i en kultur selv. I slike tilfeller kan det være hensiktsmessig å få et utenifrablikk, og få kartlagt hva som faktisk foregår. Vi gjennomfører både en-til-en-samtaler, gruppesamtaler og diverse andre kartleggingsverktøy. Vi setter gode, tydelige og konstruktive ord på hva som foregår og beskriver hvordan dette virker. Vi bistår også med rådgiving i videre utviklingsarbeid.
I de tilfeller hvor en endringsprosess eller implementeringsjobb skal gjøres mot en stor målgruppe og hvor medarbeiderne gjerne sitter geografisk spredd, kan digitale virkemidler være et effektivt og kostnadsbesparende supplement til prosessrommet. En av våre rådgivere med pedagogisk bakgrunn, skreddersyr engasjerende nettkurs som summerer opp det viktigste fra en utviklingsprosess. Ved hjelp av case, realistiske situasjoner, øvelser og oppgaver, får medarbeidere en innføring i, og/ eller en repetisjon av de temaer som organisasjonen ønsker en endring innenfor. Hvorfor en endring er nødvendig, og trening i ønsket adferd blir også vektlagt. I og med at nettkursene fysisk vil eies av kunde, vil virksomheten i tillegg ha muligheten til å nyttiggjøre seg kunnskapen mot nye ansatte som kommer til i etterkant.